Thursday, April 16, 2009

Fitnah & Mengumpat Gejala Terhadap Iman Dan Jiwa

Oleh: Nurza Sohairriyah Binti Saidun

Inilah hasil yang dapat saya ringkaskan dan rencanakan didalam kertas kerja kali ini. Antara perkara-perkara mustahak yang dibincangkan didalam buku “FITNAH & MENGUMPAT GEJALA TERHADAP IMAN DAN JIWA”adalah:

#MENJAGA PENGGUNAAN LISAN ATAU LIDAH
A. MALAIKAT PENCATAT AMALAN
Malaikat sebagai pencatat amalan dapat dibuktikan melalui firman Allah yang bermaksud: “Tiada suatu kata pun yang dapat diucapkan melainkan ada didekatnya Malaikat pengawas yang selalu hadir. ” (Qaaf:18)

Telah disebutkan dalam kitab-kitab tentang zikir-zikir sunat dan lainnya yang disukai oleh Allah s.w.t. . Untuk melengkapi kesempurnaan penggunaan lisan atau lidah akan mengungkapkan lagi jenis-jenis ucapan yang makruh sampai kepada yang haram.

B. UCAPAN YANG BAIK TANDA IMAN

Sepatutnya bagi setiap orang yang mukallaf, memelihara lidahnya dari setiap kata, kecuali kata atau ungkapan yang jelas ada gunanya. Bila ditemukan bahawa berkata-kata atau berdiam diri sama saja manfaatnya maka disunatkan tidak berbicara. Sebabnya kadang-kadang ucapan yang mudah itu tidak dapat dikawal oleh fikiran, sampai melewati batasnya sehingga menjadi ucapan yang makruh atau haram. Oleh itu yang selamat ialah tidak berbicara. Dari Abu Hurairah r. a. dari Rasulullah s.a.w. bererti: “Sesiapa yang beriman kepada Allah s.w.t. dan hari akhirat maka hendaklah (bila berkata) berkata yang baik saja. ” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis sahih ini memberi pengertian bahawa tidak sepatutnya kita berbicara sesuka hati sahaja, kecuali apabila berbicara yang baik, pembicaraan yang membawa kebaikan dan jelas, dan bila ia ragu tentang manfaat pembicaraannya itu sebaiknya ia berdiam diri saja.

C. KEGELINCIRAN LIDAH PENYEBAB MASUK NERAKA

Dari Abu Hurairah r. a. dari Rasulullah s.a.w. ia bersabda yang bererti: Sesungguhnya seorang hamba yang berbicara dengan kalimat yang mendapat redha dari Allah s.w.t. walaupun tidak dianggapnya bererti apa yang diutarakannya itu, Allah akan mengangkatnya beberapa darjat disebabkannya itu. ”Dan sesungguhnya seorang hamba yang berbicara dengan kalimat yang dimurkai Allah walaupun tidak diutarakan dengan maksudnya yang bererti, Allah akan memasukkannya kedalam jahanam disebabkan ucapannya itu. ” (Riwayat Bukhari)

D. BERBICARA SELAIN MENGINGATI ALLAH MENGERASKAN HATI
Dari Ibnu Umar r. a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda yang membawa maksud: “Jangan banyak berbicara selain mengingati(zikir) kepada Allah s.w.t. . Sebab banyak bicara selain dari menyebut nama Allah(zikrullah) mengeraskan hati. Dan sesungguhnya orang yang paling jauh dari Allah s.w.t. ialah orang yang berhati keras. ” (Riwayat Tirmidzi)

Apabila hati menjadi keras, ia akan menghalang seseoang untuk menerima perkara-perkara yang hak. Iaitu perkara-perkara yang akan memberikan kejayaan padanya didunia dan alam akhirat khususnya.

E. UCAPAN PEMBAWA AKIBAT BAIK ATAU BURUK
Dari Ummu Habibah r. a. , dari Rasulullah s.a.w. yang bererti: “Tiap-tiap ucapan anak Adam(seseorang) itu berakibat buruk tidak membawa faedah kecuali amar makruf, nahi mungkar dan zikir kepada Allah s.w.t. . (Riwayat Tirmidzi dan Ibnu Majah)

F. TANDA KECANTIKAN KEISLAMAN
Dari Abu Hurairah r. a. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bererti: “Dari kecantikan islam seseorang ialah meninggalkan apa saja ynag tidak bermanfaat. ” (Hadis hasan riwayat Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Lantaran itu apa yang tidak memberi manfaat itu tentu sekali mendatangkan mudarat keatas kehidupan dunia, ia akan terjauh dari rahmat Allah s.w.t. dan di alam akhirat, ia akan mendapat siksaan yang pedih. Dari Abdullah bin Abdullah bin Amr bin Al-Ash bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bererti: “Sesiapa yang diam tentu selamat. ” (Riwayat Tirmidzi dengan isnad daif)

G. MEMELIHARA LIDAH DAPAT MENUTUP BANYAK KEAIBAN

Imam Syafi’i berkata kepada sahabatnya yang bernama Ar-Rabi:”Wahai Rabi, jangan kamu berbicara sesuatu yang tidak bermanfaat. Sebab apabila kamu berbicara sesuatu yang tidak bermanfaat. Apabila kamu sudah mula bicara dengan suatu kalimat, maka kalimat itu yang menguasaimu, bukan lagi kamu yang menguasainya. ”“Berdiam diri tidak berkata-kata pada waktunya itu adalah sifat orang-orang mulia. Begitu juga, berbicara tepat pada waktunya itu ialah semulia-mulia perkara. ”

#MENGUMPAT DAN MENGADU DOMBA(NAMIMAH)
Mengumpat dan mengadu domba, keduanya adalah seburuk-buruk kejahatan dan yang paling banyak berlaku dikalangan masyarakat. Oleh kerana itu hanya sedikit sekali orang yang selamat dari keduanya. Mengumpat ialah menyebut seseorang dengan sesuatu yang tidak disukainya. Baik yang disebut itu ada pada kelakuannya, keluarganya, atau lain-lainnya. Mengadu domba pula ialah memindahkan ucapan dari seseorang atau orang ramai kepada yang lainnya dengan maksud merosakkan mereka. Hukum keduanya adalah haram menurut ijmak seluruh umat islam. Mengumpat adalah dosa besar. Dari Ibnu Abbas r. a. yang bermaksud: “Sesungguhnya Rasulullah melewati dua buah kubur maka ia bersabda:Sesungguh- nya keduanya ini sedang menerima seksa, keduanya tidak di seksa kerana dosa besar (menurut anggapan mereka). ”

Memelihara darah, harta, dan kehormatan orang islam, dari Abu Bakrah r. a. : Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda ketika berkhutbah pada hari raya korban di Mina sewaktu mengerjakan haji wada’:Ertinya:”Sesungguhnya darah kamu, harta kamu, penghormatan kamu haram ataskamu(mengganggunya) sebagaimana haramnya kamu ini(Mekah) pada bulankamu ini ketahuilah bapakah sudah kusampaikan?”Mengumpat adalah riba paling buruk. Dari Said bin Zaid r. a. , dari Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya riba yang paling besar ialah memperdengarkan(membicarakan sehingga didengarkan orang)tentang peribadi seseorang muslim secara tidak hak. ” (Riwayat Abu Daud)

#HAD-HAD MENGUMPAT(GHIBAH)
Sebagaimana disebutkan ghibah ialah menyebut seseorang dengan sesuatu yang tidak disenanginya baik orang itu menyebut dengan lisan, tulisan, isyaratdengan mata, tangan atau kepala. Tiap-tiap ungkapan bagi sesuatu yang dapat diertikan sebagai kekurangan pada diri seseorang lain yang beragama islam adalah ghibah(umpat)yang diharamkan. Contohnya, seorang pengarang buku yang dengan jelas menyebut seseorang didalam tulisannya dengan menyebut tentang kekurangan dan menghinanya, maka haram hukumnya. Jika tulisan itu bermaksud sebaliknya, maka cara seperti ini adalah nasihat yang wajib dilaksanakan.

#BAGAIMANA MEMELIHARA DIRI DARI DOSA MENGUMPAT
A. SENTIASA MEMPERINGATKAN DIRI TENTANG DOSA MENGUMPAT
Pokok yang terpenting dalam bab ini ialah seseorang meningatkan dirinya dengan nas-nas yang telah disebutkan terdahulu tentang haramnya ghibah. Kemudian memikirkan firman Allah yang bererti: “…dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja padahal disisi Allah s.w.t. adalah besar. ” (An-Nur:15)

#GOLONGAN YANG BOLEH DIUMPAT
A. DIHARUSKAN JIKA MEMPUNYAI MASLAHAT AGAMA
Alasan yang membolehkan disini harus berpedoman dengan syariat. Pertama adalahpengaduan terhadap suatu perlakuan aniaya. Boleh bagi orang yang mendapat perlakuan aniaya mengadukan penganiayaan kepada pihak yang mempunyai hak untuk menyelesai-kannya. Keduanya, meminta bantuan untuk kembali kejalan yang benar. Seseorang yang memohon suatu bantuan kepada orang lain yang dapat diharapkan mengubah kemungkaran. Ketiganya adalah meminta suatu fatwa. Antara alas an-alasan lain yang dibolehkan adalah saling ingat-mengingati sesame muslim, berbuat fasik atau bida’ah secara terang-terangan, dan pengenalan diri yang lebih tepat.

#TINDAKAN JIKA MENDENGAR ORANG LAIN MENGUMPAT
Sepatutnya bagi seseorang yang mendengar orang yang mengumpat seorang muslimhendaklah ia menolak dan melarangnya. Jika tidak mampu melarangnya dengan ucapan lisan ia dilarang dengan isyarat tangannya. Jika tidak mampu dengan kedua-duanya hendaklah ia tinggalkan majlis tersebut. Jika mendengar orang yang diumpat itu adalah gurunya atau orang yang ada hubungan dengannya atau yang diumpat itu ada orang-orang yang mempunyai nama baik, maka ia harus lebih bersungguh lagi melarangnya. Dari Abu Darda r. a. , katanya Rasulullah s.a.w. bersabda bererti: “Sesiapa menolak(melarang) dari(diumpati) peribadi saudaranya, nescaya Allah akan menolak(memalingkan)neraka dari mukanya pada hari kiamat. ” (Riwayat Tirmidzi, ia menyatakan hadis hasan)

#MENGUMPAT DALAM HATI
Mengumpat dalam hati adalah berburuk sangka atau purbasangka. Purbasangka sama dengan ucapan yang buruk, hukumnya haram. Sebagaimana telah diharamkan membicarakan keburukan orang lain diharamkan pula berprasangka jahat didalam hati kepada orang lain. Dari Abu Hurairah r. a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Jauhilah oleh kamu dari purbasangka, kerana purbasangka itu ialah pembicaraan yang paling dusta. ” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebabnya terdapat kemaafan sebagaimana diterangkan diatas iaitu haram menurut sangkaan hati yang buruk ialah susahnya menjauhkan diri dari kata hati yang berpanjang-an. Oleh kerana itu adanya kata hati yang buruk yang berpanjangan dan berprasangka jahat(su’uzh zhan) haram hukumnya. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “…jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan kamu itu. ” (Al-Hujurat:6)

#KIFARAH MENGUMPAT DAN CARA BERTAUBAT DARINYA
A. SYARAT-SYARAT BERTAUBAT
Setiap orang yang melakukan maksiat dituntut segera untuk taubat dari dosa itu. Taubat kerana melaggar hak Allah s.w.t. (yang wajib dilaksanakan oleh hambaNya) dengan tiga syarat iaitu berhenti dari melakukan maksiat ketika itu juga, menyesal dengan perbuatan dosa itu, dan berjanji pada dirinya sendiri tidak akan menulangi perbuatan itu. Jika taubat itu berkaitan dengan hak seseorang, maka setelah ketiga-tiga syarat diatas ditambah lagi dengan syarat keempat iaitu mengembalikan sesuatu yang diambilnya secara tidak sah kepada pemiliknya atau meminta maf dari kesalahan itu dan minta dibebaskan dari tuntut-an sesuatu tersebut. Oleh kerana itu wajib atas orang yang mengumpat itu bertaubat dengan memenuhi empat syarat ini kerana ia berkaitan dengan hak adami (seseorang). Seseorang yang mengumpat itu wajib meminta maaf kepada orang yang diumpat-kannya itu. Terdapat beberapa pandangan dalam meminta maaf dari orang yang diumpat ialah dengan mengatakan wajib diterangkan tentang hal-hal yang diumpat, dan keduanya tidak disyaratkan menerangkan apa yang diumpatkannya itu. Manakala, cara memaafkan-nya ialah dengan mengingatkan dirinya sendiri bahawa perkara ini sudah terjadi apa boleh buat, tidak ada jalan lain untuk memperbaikinya. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya(perbuatan)yang demi- kian itu termasuk hak-hak yang diutamakan. ” (Asy-Syura:43)Imam Syafi’i berkata:”Sesiapa dipohon kemaafannya lalu ia tidak sudi memberi maaf, ia adalah syaitan. ”

#MENGADU DOMBA(NAMIMAH)
Telah disebutkan bahawa hukum mengadu domba itu adalah haram bersama dalil-dalilnya serta apa yang dijanjikan Allah s.w.t. atas pelaku-pelakunya. Imam Abu Hamid Al-Ghazali berkata:”pada umumnya namimah diistilahkan bagi tindakan seseorang yang memindahkan suatu perbicaraan kepada orang yang dimaksudkan dalam perbicaraan itu seperti kamu mengatakan tentang kamu begini begitu. ”Batasan namimah yang lebih umum ialah setiap pengungkapan yang tidak disenangi untuk diungkapkan. Baik yang tidak menyenangi itu orang yang menjadi sumber ucapan tersebut atau orang yang menjai sasaran dari ucapan tersebut atau perbuatan. Cara pengungkapannya baik dengan pembicaraan lisan, tulisan, rumusan dengan isyarat atau lainnya. Baik yang diungkapkan itu keaiban atau yang lainnya. Maka dengan demikian hakikat namimah ialah membuka rahsia yang semestinya harus ditutupi. Sepatutnya bagi seseorang itu berdiam diri dari setiap apa saja yang terlihat oleh-nya tentang hal ehwal orang lain, kecuali dalam menceritakannya itu ada manfaatnya bagi seorang muslim atau menghindarkan dari maksiat.

Enam perkara wajib dilaksanakan apabila mendengar orang lain menyampaikan kepadanya namimah adalah tidak membenarkan apa yang disampaikannya. Sebab pengadu domba itu adalah orang fasik, sedangkan orang fasik beritanya tidak boleh dipercayai. Keduanya, kita perlu melarang perbuatannya itu serta memberinya nasihat dan memberitahu kepadanya kerana Allah, kerana dia juga dimurkai disisi Allah s.w.t sedangkan berlaku marah kerana Allah ketika itu adalah suatu kewajipan. Keempat, jangan sekali-kali berprasangka jahat tentang apa yang disampaikan itu, kerana Allah berfirman yang bermaksud: “…. jauhilah dari kebanyakan prasangka…” (Al-Hujurat:12)

Seterusnya, janganlah khabar yang disampaikan kepadamu itu menjadikanmu terdorong untuk mencari menyelidik dan mencari-cari kebenarannya, sebab Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: “…dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain…” (Al-Hujurat:12)

Perkara terakhir yang wajib dilakukan adalah tidak merasa senang terhadap diranya sendiri ketika menyampaikan berita itu, melarangnya agar tidak menceritakan perkhabaran itu.

#LARANGAN-LARANGAN SYARI’AH DALAM PERBICARAAN
Larangan-larangan yang ditertakluk didalam perbicaraan adalah larangan mengadu kepada pemimpin kecuali untuk kepentingan umum, mencela keturunan yang baik me-nurut syariah, menyombongkan diri, mencaci seorang muslim, diharamkan menghina dan mempersendakan orang islam, haram menjadi saksi palsu, dilarang mengungkit pemberian, dan diharamkan mengutuk.

#CELAAN KEPADA ORANG BERBUAT MAKSIAT TANPA MENYEBUT IDENTITI MEREKA
A. KUTUKANKEPADA ORANG YANG DIKUTUK ALLAH DAN RASULNYA
Mengutuk seseorang muslim yang baik-baik haram hukumnya dengan ijmak(kesepakatan) umat islam. Boleh mengutuk, tetapi yang dikutuk adalah orang-orang yang bersifat tercela, misalnya:
“Allah melaknat orang-orang yang zalim”,
“Allah melaknat orang-orang yang kafir”
Adapun melaknat seseorang secara lansung menyebut sifat maksiatnya, misalnya Yahudi, Nasrani dan orang zalim, maka menurut zahir hadis tidak diharamkan.

B. KUTUKAN HANYA KEPADA YANG BERHAK SAHAJA.
Abu Ja’far An-Nahhas menyebutkan pendapat sebahagian ulama yang menyatakan ; “ Apabila seseorang telah mengutuk sesuatu yang tidak semestinya untuk dilaknat maka hendaklah ia dengan segera mengucapkan: “ Kecuali yang tidak berhak dikutuk”.

C. MENGUTUK DENGAN TUJUAN MENDIDIK
Boleh bagi seseorang penganjur kebaikan, seorang yang melakukan tugas nahi mungkar dan setiap pendidik akhlak mengucapkan kepada lawan bicaranya ketika itu seperti “ Celaka kau”, “ Wahai lemah” dan ucapan lainnya yang serupa, aalkan tidak sampai kepada batas dusta apa yang di lontarkannya itu.


#SIKAP TERHADAP GOLONGAN BERHAJAT
A. LARANGAN BERKASAR, BERLEMBUT DAN MERENDAH DIRI
Orang-orang yang berhajat itu termasuklah fakir miskin, orang-orang yang lemah, orang-orang yang meminta-minta dan lain-lainnya.

Firman Allah,

“ Adapun terhadap anak yatim, maka janganlah kamu berlaku sewenang-wenangnya. Dan terhadap orang yang meminta-minta, maka janganlah kamu mengherdiknya”(Ad-Dhuha, 9-10)

#PENGGUNAAN KATA-KATA YANG MAKRUH

- Larangan menggunakan kata-kata yang buruk

Dari Sahl Bin Hanif dan dari Aishah r. a, dari Rasulullah saw bersabda; “ Janganlah salah seorang dari kamu mengatakan : “Alangkah bururknya diriku ini”. Tetapi katakanlah: “Aiblah diriku ini”.

Riwayat Bukhari dan Muslim

- PENGGUNAAN LAFAZ ‘ ROSAK’

Dari Abu Hurairah r. a bahawa Rasulullah saw bersabda, apabila seseorang lelaki berkata, orang-orang sekarang sudah rosak, maka ia adalah yang paling rosak diantara mereka.
Riwayat Muslim

- DIHARAMKAN BERKATA ‘ KAFIR’ KEPADA ORANG MUSLIM
Dihukumkan haram yang paling berat bagi seseorang yang mengatakan, “ Wahai kafir” kepada seorang yang muslim. Dari Abu Dzarr r. a, ia mendengar Rasulullah saw bersabda, “ Sesiapa yang memanggil seseorang dengan kafir atau ia katakana musuh Allah, padahal orang itu tudak demikian adanya melainkan kembalilah apa yang ia ucapkan itu kepada dirinya sendiri”.

Riwayat Bukhari danMuslim


- BERDOA YANG BURUK UNTUK SAUDARA SEAGAMA
Sekiranya seorang muslim mendoakan saudaranya beragama umpamanya;”Ya Allah cabutlah keimanannya”. Pendapat yang paling sahih adalah tidak kafir kerananya. Alasannya dikemukakan firman Allah s.w.t. yang mengabarkan tentang doa Nabi Musa a.s. :…. Ya tuhan kami, binasakanlah harta benda mereka dan kunci matilah hati mereka, maka mereka tidak beriman sehingga mereka tidak melihat azab yang pedih. ”(Yunus:88)

- HUKUM DIPAKSA MENGUCAPKAN KALIMAT KEKAFIRAN
Apakah mengucapkan kalimat kekafiran agar selamat dirinya dari pembunuhan, lebih afdal baginya? Tentang masalah ini terdapat lima pendapat dikalangan ashab kami, iaitu:
> Pendapat yang sahih, tidak mengucapkan kalimat kekafiran walaupun ia akan mengakibatkan dirinya akan dibunuh.
> Mengucapkan kalimah kekafiran agar terpelihara dirinya dari pembunuhan.
> Jika ia masih hidup, ia akan sangat bermanfaat bagi kebaikan umat islam, misalnya ia masih sangat diharapkan dalam mempertahankan umat dari musuh atau didalam menegakkan hukum syarak. Maka yang palinag afdal baginya, biarlah mengucapkan kalimat kekafiran itu dalam kadaan terpaksa. Jika demikian adanya, maka ketabahan menghadapi pembunuhan dengan tidak mengucapkan kalimat kekafiran lebih afdal.
> Jika ia termasuk dalam golongan ulama yang diikuti oleh ramai orang dan golongan lain yang seumpamanya, maka yang paling afdal baginya ialah tabah menhadapi pembunuhan daripada mengucapkan kalimat kekafiran. Hal ini dimaksudkan agar orang-orang awam tidak tersesat(tertipu) kerananya.
> Wajib ia mengucapkan kalimat kekafiran itu dalam keadaan terpaksa. Firman Allah yang bermaksud:”…dan janganlah kamu menjatuhkan diri kamu ke dalam kebinasaan…. ”(Al-Baqarah:195)

- DIHARAMKAN PENGGUNAAN GELARAN SYAHAN SHAH/MAHA
Amat diharamkan bagi seseorang mengucapkan sebutan kepada sultan atau lainnya dengan istilah “syahan shah” kerana maknanya “ raja dari semua raja” atau “penguasa dari semua penguasa” sebab tiada seorang pun yang bergelar sedemikian kecuali Allah s.w.t. . Dari Abu Hurairah r. a. , katanya Rasulullah s.a.w. bersabda:” Sesungguhnya nama paling hina disisi Allah s.w.t. adalah seorang yang bernama (diberi nama) Malikul Amlak (Raja Diraja). ” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Antara larangan-larangan lain yang disebutkan didalam buku Fitnah & Mengumpat Gejala Terhadap Iman Dan Jiwa ialah jangan memaki angin, makruh memaki demam panas, adat jahiliyah, menyebut pelangi, dua orang berbisik dengan kehadiran orang ketiga, makruh bersumpah dengan selain nama Allah dan sifatNya, dan haram membuka rahsia yang menyakiti orang lain.

No comments: